Fietshelm verplicht op elektrische fiets

elektrische fiets

Als het aan de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie ligt (NVT) worden mensen die fietsen op een elektrische fiets verplicht een fietshelm te gaan dragen. Steeds vaker lopen deze fietsers, ook wel e-bikers genoemd, ernstig letsel op als ze een ongeluk krijgen.

Elektrische fiets bijna helft omzet fietsverkoop

Ons land is een van de weinige landen waar het dragen van een valhelm tijdens fietsen nog niet verplicht is. En dat terwijl het aantal fietsen en het aantal kilometers dat we afleggen blijft stijgen. Het bedrag dat we uitgeven aan een nieuwe fiets is meer dan verdubbeld vergeleken met 1998, namelijk gemiddeld 844 euro. Deze cijfers komen uit de uitgave ‘Mobiliteit in Cijfers Tweewielers 2015/2016’ van de RAI Vereniging en BOVAG. Rond de eeuwwisseling fietsten we gemiddeld 865 kilometer per jaar. Dit jaar is dat 1.018 kilometer. De toename van het aantal kilometers is te verklaren door de enorme populariteit van de elektrische fiets. In 2014 werden er daar 223.000 van verkocht. De verkoop van elektrische fietsen had vorig jaar een omzet van meer dan 414 miljoen euro, wat 47 procent van de totale omzet uit fietsverkoop is.

Elektrische fiets voor ouderen

De elektrische fiets is vooral onder ouderen enorm populair. Zij zijn vaak minder mobiel en op eigen kracht fietsen is moeilijker. Een elektrische fiets biedt daarom uitkomst om zo nog lekker erop uit te kunnen. Toch is er een keerzijde. Bij driekwart van de ongelukken blijken de gewonden 55 jaar of ouder te zijn. En meer dan de helft daarvan loopt hersenletsel op door zo’n ongeluk. Uit onderzoek van het UMCG blijk dat van de slachtoffers van een ongeluk met een elektrische 20 procent moet worden opgenomen op de intensive care. Bij slachtoffers van een ongeluk met een gewone fiets is dit slechts 6 procent.  Elektrische fietsen hebben veel meer snelheid dan een gewone fiets. Ze kunnen zelfs een snelheid van 45 kilometer per uur halen. Ouderen reageren langzamer op situaties dan jongere mensen. Ze onderschatten de vaart die ze hebben en kunnen niet tijdig ingrijpen, vertelt de voorzitter van het NVT, Inge Schipper. Daar komt dan nog eens bij dat oudere mensen soms al ziektes hebben, medicijnen gebruiken en minder reserves hebben.

Gezien de risico’s van de grootste doelgroep en de hoeveelheid aan hoofdletsel die de traumachirurgen zien, zijn ze voorstander van het verplicht dragen van een valhelm voor mensen op een elektrische fiets.