Ontwikkeling eerste Intelligente Fiets volop aan de gang

Meer dan de helft van de fietsongelukken in Nederland worden veroorzaakt door ouderen. Ook het risico op letsel neemt toe vanaf een leeftijd van 55 jaar. Om het aantal verkeersslachtoffers van fietsongelukken te verminderen investeren de provincies Brabant, Utrecht, Limburg en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in de ontwikkeling van de zogenaamde Intelligente Fiets.

Diverse sensoren

De Intelligente Fiets wordt ontwikkeld door TNO in samenwerking met Roessingh Research and Development en de Fietsersbond. De Intelligente Fiets wordt uitgerust met sensoren die vooruit en achteruit kunnen kijken. Zo kunnen obstakels als paaltjes en stoepranden worden gedetecteerd en achterop komend verkeer als wielrenners en vrachtwagens wordt herkend. De fietser wordt gewaarschuwd door een trilling in het zadel of in de handvatten.

Intelligente fiets

Eerste testen hebben plaatsgevonden

Eind 2014 hebben de eerste testen al plaatsgevonden. De eerste Intelligente Fiets had nog grote sensoren die nu verfijnd en verkleind gaan worden. Nu is men verder gaan testen met een achttal vrijwilligers. De vrijwilligers werden onderworpen aan verschillende situaties, zoals het afrijden op een paaltje of ingehaald worden door een andere fietser. Er werden tevens verschillende manieren van waarschuwen getest. Dit om te achterhalen welke manier van waarschuwen de voorkeur heeft bij de vrijwilligers. De test reeks met vrijwilligers heeft een goed inzicht gegeven in de wensen en gebruikerservaringen. Dit vormt de basis voor de verdere ontwikkeling van de Intelligente Fiets. Volgend jaar vinden er nieuwe testen plaats met de aangepaste versie naar aanleiding van deze testen.

Loop geen risico’s tijdens mountainbiken in de herfst en winter

Mountainbike in de winter

In de herfst en winter is het heerlijk om met je mountainbike te genieten van de Nederlandse natuur. Het risico op blessures of ongelukken zijn tijdens deze jaargetijden wel groter. De weersomstandigheden zorgen er namelijk voor dat de onderhand harder of gladder is waardoor de kans op vallen wordt verhoogd. Maar met de juiste voorbereiding, kun je in het winterseizoen gewoon genieten van prachtige routes en zelfs een aantal toertochten.

1. Bereid je mountainbike voor

Als eerste zorg je dat je fiets er ook helemaal klaar voor is.

Banden

De profielloze semislicks als banden betekent deze tijd van het jaar vragen om problemen. Met een setje noppenbanden om je wielen, heb je veel meer grip en remvermogen.

Kabels

Door een setje doorgetrokken versnellings- en remkabels (dit laatste alleen bij V-brakes uiteraard) te monteren, blijven je remmen en versnellingen onder alle omstandigheden werken. Dit komt omdat deze kabels geheel van een extra binnenhuls zijn voorzien.

Aandrijving

Vet je ketting in met een goed hechtende olie met hoge viscositeit. Wax op paraffine basis werkt overigens ook.

Spatborden

Goede spatborden houden de meeste viezigheid tegen, vooral eentje aan je onderbuis achter het voorwiel. Dit zorgt voor minder opspattend vuil.

2. Bereid jezelf goed voor

Met mountainbiken in dit seizoen loop je de meeste risico met kou en onderkoeling. Je spieren en pezen koelen sneller af en zijn door de koude omstandigheden gevoeliger voor overbelasting. En dan hebben we het nog niet over een goede val- of glijpartij.

Pas je outfit aan

Als eerste moet je je outfit aanpassen naar de weersomstandigheden. In een vorig artikel hebben we hier een aantal tips over gegeven.

Eten en drinken

Ten tweede is goed eten en drinken echt een must omdat je lichaam nu harder moet werken dan in de lente of zomer. Bevriezing van je drinken kan je voorkomen door een geïsoleerde drinkwater zak met drinkslang aan te schaffen.

Fietsvakanties in Nederland enorm populair

fietsvakantie Nederland

Wij Nederlanders hebben steeds meer belangstelling voor een fietsvakantie in eigen land. Vorig jaar hielden maar liefst 1,3 miljoen Nederlanders en fietsvakantie in ons land. Dit blijkt uit onderzoek van het NBTC-NIPO Research gehouden in opdracht van Stichting Landelijk Fietsplatform naar het gebruik en de waardering van het Landelijke Fietsroutes (LF-routes) netwerk.

Fietstrektochtfietser

De LF-routes in ons land hebben als voornaamste doelgroep fietsers die een trektocht maken. Het onderzoek van het NBTC-NIPO heeft zich dan ook op deze doelgroep gericht. Uit het onderzoek bleek dus 12 % van de bevolking vorig jaar een fietsvakantie ondernam. 32% hiervan maakte gebruik van de LF-routes. Onder vakantie wordt verstaan: minimaal 1 overnachting, waarbij meer dan de helft van de dagen werd gefietst. Als er dan nog specifieker werd gekeken naar  fietstrektochtfietsers die LF-routes hebben gebruikt, blijkt de gemiddelde duur van vakantie 8,4 dagen, waarbij 89% van de dagen werd gefietst. Daarbij fietste men ongeveer 71 kilometer per dag met zo’n 4 stops.

Leeftijd lager dan gedacht

Aangenomen werd dat de gemiddelde leeftijd van de fietsvakantieganger wat hoger lag. Dit blijkt niet het geval. Het is namelijk 48 jaar. Vooral de leeftijdscategorie 30-49 jaar (37%) en 50-64 jaar (31%) waren goed vertegenwoordigd. Meer dan de helft, 64%, fietsten met z’n tweeën, waarbij per vakantie ongeveer € 324,- per persoon werd uitgegeven.

Wie is er bang voor een beetje kou?

Tourclub-Enter-Toertocht-Herfst-Mountainbiken-met-dank-aan-TCE-e1382962890518Leve de herfst! Het is de ideale tijd om te mountainbiken. Natuurlijk, mountainbiken kun je in ieder seizoen doen, maar het najaar is voor de bikkels. Rijden in de mist, opspattende modder trotseren, slippen over natte blaadjes. En een paar maanden later blijkt de winter zijn eigen charme te hebben. Het rijdt absoluut anders over een hard bevroren grond, misschien wel met een laagje sneeuw erover.

Veldritten door heel Nederland

Als de zomer voorbij is, zetten veel mensen hun racefiets in de schuur. Juist dan worden veldritten georganiseerd door wielerverenigingen uit heel Nederland. Interesse? Op de kalender van de site mountainbike.nl staat een groot aantal tochten voor mountainbikers.

Untitled

Let op je outfit!

Mountainbiken in de koude perioden betekent wel: goede kleding dragen die bij het seizoen past. In de herfst en de winter is het goed om op de volgende zaken te letten:

  • Draag meerdere laagjes over elkaar
  • Houd rekening met natte weersomstandigheden
  • Trek thermo-ondergoed aan
  • Doe overschoenen over je gewone schoeisel aan
  • Gebruik handschoenen
  • Koop een goede winterbroek met een zeem, die je benen bedekt en warm houdt tijdens het fietsen
  • Goede kleding ademt, zodat het zweet wordt afgevoerd. Ook is het regenbestendig en winddicht
  • Bedek je hoofd zodat ook die niet teveel afkoelt.
  • Ga naar een goede outdoor-winkel en laat je informeren over merken, duurzaamheid en comfort in mtb-kleding

Dus wil je deze herfst en winter gaan mountainbiken houd dan de kalender in de gaten voor leuke tochten en evenementen maar pas vooral je kleding aan op de weersomstandigheden.

E-mountainbike wint terrein

Mountainbikeroutes in de ArdennenDe e-bike is allang volwassen en heeft inmiddels een nieuwe generatie voortgebracht. De elektrische mountainbike wordt populair. Hardcore mountainbikers halen er misschien hun neus voor op. Voor mountainbikers die puur voor de ontspanning gaan, is zo’n fiets ideaal. Een berg opklimmen vereist veel kracht, zeker voor beginners. Elektrische mountainbikes bieden bovendien extra comfort bij het dalen vanwege hun een goede vering, brede banden en de juiste frameverhouding.

De bidon moet voortaan anders mee

beste e-mountainbike

De beste e-mountainbike volgens Elektrabike

E-mountainbikes zijn er inmiddels in diverse uitvoeringen. De motor bevindt zich óf in het achterwiel óf op de trapas. De accu zit in de meeste gevallen bovenop de schuine buis, waar hij niet in de weg zit. Als je een bidon wil meenemen, moet je die dus op een andere manier meenemen, bijvoorbeeld in een rugzakje. Voorbeelden van goede fietsproducenten zijn Cube, Koga, Giant, Trek en Idworx. Elektrabikes maakte een overzicht van de 5 beste bikes die op de markt zijn.

Volop in ontwikkeling

De meeste modellen zijn nog elektronisch afgesteld op 25 kilometer per uur. Voor een mountainbike-track is dat maar een matige snelheid. Gelukkig wordt er nog volop ontwikkeld aan de e-mountainbikes. De nieuwste modellen halen al 45 kilometer per uur. Qua wetgeving en regels zijn ze daardoor vergelijkbaar met de speed pedelec: een kruising tussen een elektrische fiets en een snorfiets.

mountainbiker

Goed gekleed op pad

Elektrisch of niet, bij het mountainbiken is de juiste kleding belangrijk. In de zomer volstaat een korte fietsbroek, een T-shirt en handschoenen. Bij koud en nat weer draag je beter meerdere laagjes over elkaar. Een thermoshirt is dan onmisbaar. UPDATE: Ben je opzoek naar kwalitatief goede fietskleding kijk dan eens hier.

Schoenen voor op de fiets

Wij Nederlanders zitten graag op de fiets. En als je fietst dan heb je daar praktisch schoeisel bij nodig: comfortabel, stevig en toch ademend. Cynthia Schokker kan erover meepraten. Zij fietst met twee banen en een studie heel wat af en heeft dan ook net een gloednieuw paar enkellaarsjes aangeschaft. “Ik vind ze erg leuk, maar ook praktisch. Ik doe alles op de fiets. Ik zocht echt laarsjes die ik kan afdragen, schoenen voor elke dag, maar die toch comfortabel zijn. En deze waren ook nog eens goedkoop.”

fiets-black-look

Enkellaarsjes zijn niet alleen erg handig voor op de fiets, ze zijn ook nog eens dé hit van dit seizoen. Comfortabel en verkrijgbaar in vele kleuren en soorten, met sleehak, klein hakje of platte zool. Ga bijvoorbeeld eens voor de zwarte variant. Andere schoenen die populair zijn onder fietsers: laarzen, sneakers en sportschoenen. Je hebt zelfs speciale fietsschoenen voor een uitstekende grip en optimale stevigheid. Deze zijn wel iets minder sexy, eerlijk is eerlijk.

Wat voor jou de beste fietsschoenen zijn bepaal je uiteindelijk zelf, het hangt er ook vanaf hoeveel je fietst en of het sport of vrijetijdsbesteding voor je is. Ga eens een middagje de schoenenwinkels af en laat je adviseren. Het belangrijkst is uiteraard dat de schoenen veilig zijn, zeker als je gaat wielrennen of mountainbiken.

Eneco tour 100% groene wielerwestrijd

Vers uit de bergen van Frankrijk met de tour nog in de bovenkamer is het tijd voor een kritische groene kanttekening. Want waar ‘s werelds meest tot de verbeelding sprekende wielerklassieker groots is in allure is deze dat ook in energieverbruik. Niet het eerste waar mensen aan denken maar een snelle berekening leert dat er vele facetten van deze wielerwedstrijd CO2 uitstootten.

eneco-tour

En waar de fiets een fundamenteel onderdeel van de race is, zou je denken dat er meer in het groene karakter van het vervoersmiddel zou worden gedacht. Duurzaamheid is immers een onderwerp dat hoog op de agenda staat van de grootste bedrijven en overheden.

De Enecotour is de eerste 100% klimaatneutrale wielerwedstrijd. Maar hoe doen ze dat precies? Want net als bij de Tour de France heeft ook deze tour reclamekaravaans, teambussen, energieverbuik, auto’s van toeschouwers ga zo maar door. Opgeteld kom je er al snel achter dat er veel energie nodig is om zo’n evenement draaiende te houden.

Met Eneco als hoofdsponsor ontkom je er niet aan kritisch te kijken naar de energieconsumptie. En waar zij leverancier en producent van groene stroom zijn en daarbij partner van het WWF vervullen zij graag een voorbeeldfunctie. Want als zo’n groot sportevenement klimaatneutraal gemaakt kan worden dan moet iedere afzonderlijke individu dat ook kunnen. De Eneco tour gebruikt twee tactieken. Om te beginnen heeft Eneco gekeken naar de organisatie en gezocht naar milieuvriendelijke alternatieven op bestaande middelen. En ten tweede proberen ze het CO2 verbruik zoveel mogelijk te beperken.

De Enecotour draait voor 95% op een mix van hernieuwbare energie opgewekt uit bronnen van Eneco. En daarnaast levert de verminderde inzet van dieselaggregaten ook een grote reductie op.

Overzicht duurzaamheid van stroomleveranciers in Nederland

Overzicht duurzaamheid van stroomleveranciers in Nederland

Toch is haast niet mogelijk om de CO2-uitstoot op nul te krijgen daar zijn gewoonweg te veel afzonderlijke factoren voor verantwoordelijk. Door het gebruik van CO2-rechten compenseert Eneco de uitstoot die niet gekort kan worden. Deze rechten zijn verkregen door het investeren in het in stand houden van oerbossen in de derde wereld. 200.000 hectare bos in Kenia welke deel uitmaken van een RED++ project.

Kom naar de Eneco tour en maak kennis met groene energie en kijk hoeveel jij zelf op kan wekken bij het Bikestation. De tour wordt gehouden tussen 12 en 18 augustus 2013.

Ecologische wasmachine met fietsaandrijving

In de tijd dat men gek is op maatschappelijk verantwoord bezig zijn, geld besparen en ook nog een goede conditie opbouwen is het idee van de man uit onderstaand filmpje een uitkomst.

Hij bouwde van een kapotte wasmachine en oude fiets een ecologische wasmachine met fietsaandrijving. Op deze manier weet je zeker dat je echt duurzame energie gebruikt en het scheelt een hoop geld.

Fiscaal aantrekkelijk fietsen

Het bewustzijn van het maatschappelijk verantwoord ondernemen vindt zijn weerslag steeds verder in het Nederlandse bedrijfsleven. Nederlandse bedrijven hebben de pijlen gericht op het eigen wagenpark. De tijd van de veelverbruikende auto’s behoort tot het verleden. Het wagenpark van vele ondernemingen wordt groen. De invoering van het energielabel speelt een grote rol. Werknemers kunnen in vele gevallen alleen kiezen tussen een het A en B label. De groene lease auto’s worden gezien als visitekaartjes. Klanten en potentieel personeel zou eerder geneigd zijn om dit soort bedrijven te benaderen.

Een nog beter alternatief voor de auto is de fiets. Door middel van het Nationale Fietsplan worden werknemers in staat gesteld hun fiets op een fiscaal aantrekkelijke manier aan te schaffen. Doordat de fiets met het brutoloon wordt betaald, loopt het voordeel in sommige gevallen op tot 52%. Dus naast een leuke financiële meevaller is het ook een perfecte stimulans om meer te gaan bewegen.

fietsdiefstalpreventie0252

Fietsen is gezond

In het hectische bestaan van het moderne leven is genoeg beweging op een dag geen vanzelfsprekendheid. Het aanmoedigingsbeleid van de overheid komt maar moeilijk van de grond en veel mensen leiden een druk bestaan. Het bezoek aan de sportschool schiet er bij in en aan het eind van de dag knaagt het passieve bestaan toch aan je. Veel mensen vergeten vaak dat het gepropageerde half uurtje bewegen per dag niet ver weg is. Door de fiets af te stoffen en deze te gebruiken voor korte ritjes komt er enorm veel positieve energie je leven binnen. Mensen die fietsen hebben een lager ziekteverzuim en minder kans op hart en vaatziekten, stress en diabetes. De fietstochten van en naar het werk brengen veel positieve zaken met zich mee. Een fietsrit in de ochtend brengt minder stress met zich mee dan een rit met de auto. Na het werk kunnen de gebeurtenissen van de dag beter verwerkt worden in een rustigere omgeving op de fiets. Kortom, met een rit op de fiets kom je meer in balans. Het is tijd voor de revival van de tweewieler.

fietsen-gezond