Ontwikkeling eerste Intelligente Fiets volop aan de gang

Meer dan de helft van de fietsongelukken in Nederland worden veroorzaakt door ouderen. Ook het risico op letsel neemt toe vanaf een leeftijd van 55 jaar. Om het aantal verkeersslachtoffers van fietsongelukken te verminderen investeren de provincies Brabant, Utrecht, Limburg en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in de ontwikkeling van de zogenaamde Intelligente Fiets.

Diverse sensoren

De Intelligente Fiets wordt ontwikkeld door TNO in samenwerking met Roessingh Research and Development en de Fietsersbond. De Intelligente Fiets wordt uitgerust met sensoren die vooruit en achteruit kunnen kijken. Zo kunnen obstakels als paaltjes en stoepranden worden gedetecteerd en achterop komend verkeer als wielrenners en vrachtwagens wordt herkend. De fietser wordt gewaarschuwd door een trilling in het zadel of in de handvatten.

Intelligente fiets

Eerste testen hebben plaatsgevonden

Eind 2014 hebben de eerste testen al plaatsgevonden. De eerste Intelligente Fiets had nog grote sensoren die nu verfijnd en verkleind gaan worden. Nu is men verder gaan testen met een achttal vrijwilligers. De vrijwilligers werden onderworpen aan verschillende situaties, zoals het afrijden op een paaltje of ingehaald worden door een andere fietser. Er werden tevens verschillende manieren van waarschuwen getest. Dit om te achterhalen welke manier van waarschuwen de voorkeur heeft bij de vrijwilligers. De test reeks met vrijwilligers heeft een goed inzicht gegeven in de wensen en gebruikerservaringen. Dit vormt de basis voor de verdere ontwikkeling van de Intelligente Fiets. Volgend jaar vinden er nieuwe testen plaats met de aangepaste versie naar aanleiding van deze testen.

Fietshelm verplicht op elektrische fiets

elektrische fiets

Als het aan de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie ligt (NVT) worden mensen die fietsen op een elektrische fiets verplicht een fietshelm te gaan dragen. Steeds vaker lopen deze fietsers, ook wel e-bikers genoemd, ernstig letsel op als ze een ongeluk krijgen.

Elektrische fiets bijna helft omzet fietsverkoop

Ons land is een van de weinige landen waar het dragen van een valhelm tijdens fietsen nog niet verplicht is. En dat terwijl het aantal fietsen en het aantal kilometers dat we afleggen blijft stijgen. Het bedrag dat we uitgeven aan een nieuwe fiets is meer dan verdubbeld vergeleken met 1998, namelijk gemiddeld 844 euro. Deze cijfers komen uit de uitgave ‘Mobiliteit in Cijfers Tweewielers 2015/2016’ van de RAI Vereniging en BOVAG. Rond de eeuwwisseling fietsten we gemiddeld 865 kilometer per jaar. Dit jaar is dat 1.018 kilometer. De toename van het aantal kilometers is te verklaren door de enorme populariteit van de elektrische fiets. In 2014 werden er daar 223.000 van verkocht. De verkoop van elektrische fietsen had vorig jaar een omzet van meer dan 414 miljoen euro, wat 47 procent van de totale omzet uit fietsverkoop is.

Elektrische fiets voor ouderen

De elektrische fiets is vooral onder ouderen enorm populair. Zij zijn vaak minder mobiel en op eigen kracht fietsen is moeilijker. Een elektrische fiets biedt daarom uitkomst om zo nog lekker erop uit te kunnen. Toch is er een keerzijde. Bij driekwart van de ongelukken blijken de gewonden 55 jaar of ouder te zijn. En meer dan de helft daarvan loopt hersenletsel op door zo’n ongeluk. Uit onderzoek van het UMCG blijk dat van de slachtoffers van een ongeluk met een elektrische 20 procent moet worden opgenomen op de intensive care. Bij slachtoffers van een ongeluk met een gewone fiets is dit slechts 6 procent.  Elektrische fietsen hebben veel meer snelheid dan een gewone fiets. Ze kunnen zelfs een snelheid van 45 kilometer per uur halen. Ouderen reageren langzamer op situaties dan jongere mensen. Ze onderschatten de vaart die ze hebben en kunnen niet tijdig ingrijpen, vertelt de voorzitter van het NVT, Inge Schipper. Daar komt dan nog eens bij dat oudere mensen soms al ziektes hebben, medicijnen gebruiken en minder reserves hebben.

Gezien de risico’s van de grootste doelgroep en de hoeveelheid aan hoofdletsel die de traumachirurgen zien, zijn ze voorstander van het verplicht dragen van een valhelm voor mensen op een elektrische fiets.

Naar het werk? Pak de fiets!

standaard-headerOp een doordeweekse dag pakken zo’n vijf miljoen Nederlanders de fiets. Ze maken er bijna 14 miljoen ritten mee. Deze cijfers werden berekend door de Fietsersbond. Veel van die ritten zijn woon-werktochtjes. Door de auto te laten staan, spaar je het milieu en geef je jezelf een flinke energieboost. E-bikes maken de keuze voor de fiets nóg makkelijker.

Best geteste urbanbike

Best geteste urbanbike

Facts and Figures

De Fietsersbond zette wat Facts and Figures op een rij:

  • Tussen 2000 en 2012 groeide het aantal mensen dat naar hun werk fietste met 2,3 %. De oorzaken: de opkomst van de e-fiets, een hogere arbeidsdeelname van vrouwen en fittere 50-plussers.
  • Mensen die op een e-bike rijden, leggen gemiddeld meer kilometers af. E-fietsbezitters rijden wekelijks 31 kilometer, bezitters van een gewone fiets 18 kilometer.
  • Bedrijven kunnen gemiddeld € 850 euro besparen als er jaarlijks een parkeerplaats minder hoeft te worden gebruikt.
  • In 2012 werden er 1.039.000 fietsen verkocht. In 171.000 gevallen betrof het een e-fiets.
  • Van de e-bikers die snel fietsroutes gebruiken naar hun werk, reist
    • 15% minder dan een kwartier
    • 46% tussen kwartier en half uur
    • 28% tussen half uur en drie kwartier
    • 11% meer dan drie kwartier

De bovenstaande Facts and Figures zijn des temeer reden om voortaan de fiets te pakken naar het werk. Het is kosten besparend voor zowel jezelf als je werkgever en het draagt ook bij aan een betere gezondheid.

 

 

Fiscaal aantrekkelijk fietsen

Het bewustzijn van het maatschappelijk verantwoord ondernemen vindt zijn weerslag steeds verder in het Nederlandse bedrijfsleven. Nederlandse bedrijven hebben de pijlen gericht op het eigen wagenpark. De tijd van de veelverbruikende auto’s behoort tot het verleden. Het wagenpark van vele ondernemingen wordt groen. De invoering van het energielabel speelt een grote rol. Werknemers kunnen in vele gevallen alleen kiezen tussen een het A en B label. De groene lease auto’s worden gezien als visitekaartjes. Klanten en potentieel personeel zou eerder geneigd zijn om dit soort bedrijven te benaderen.

Een nog beter alternatief voor de auto is de fiets. Door middel van het Nationale Fietsplan worden werknemers in staat gesteld hun fiets op een fiscaal aantrekkelijke manier aan te schaffen. Doordat de fiets met het brutoloon wordt betaald, loopt het voordeel in sommige gevallen op tot 52%. Dus naast een leuke financiële meevaller is het ook een perfecte stimulans om meer te gaan bewegen.

fietsdiefstalpreventie0252

Fietsen is gezond

In het hectische bestaan van het moderne leven is genoeg beweging op een dag geen vanzelfsprekendheid. Het aanmoedigingsbeleid van de overheid komt maar moeilijk van de grond en veel mensen leiden een druk bestaan. Het bezoek aan de sportschool schiet er bij in en aan het eind van de dag knaagt het passieve bestaan toch aan je. Veel mensen vergeten vaak dat het gepropageerde half uurtje bewegen per dag niet ver weg is. Door de fiets af te stoffen en deze te gebruiken voor korte ritjes komt er enorm veel positieve energie je leven binnen. Mensen die fietsen hebben een lager ziekteverzuim en minder kans op hart en vaatziekten, stress en diabetes. De fietstochten van en naar het werk brengen veel positieve zaken met zich mee. Een fietsrit in de ochtend brengt minder stress met zich mee dan een rit met de auto. Na het werk kunnen de gebeurtenissen van de dag beter verwerkt worden in een rustigere omgeving op de fiets. Kortom, met een rit op de fiets kom je meer in balans. Het is tijd voor de revival van de tweewieler.

fietsen-gezond